کریستین دیور

دیور که بود؟ 

خانه مد دیور در دنیای مد لباس پیشرو است و همواره نماد نبوغ در فشن، نوآوری و ظرافت بوده است. بیشتر اعتباری که این برند بدست آورده است، به بنیانگذار آن تعلق میگیرد، مردی که همه چیز را با خلاقیت می‌امیخت و اسطوره‌ای فراموش نشدنی و خلاق در طراحی لباس‌ها بود. دیور خانه مد خود را زمانی تاسیس کرد که کشورش همچنان درگیر جنگ جهانی دوم بود. او با طراحی‌های نوآورانه‌اش مفهوم تجمل را به مد زنانه وارد کرد. مجموعه‌های دیور با وجود آنکه انتقادهایی دریافت میکرد، به سرعت تبدیل به بحث مورد علاقه افراد در محافل شد. دیور توانست مد زنان را در دوره پس از جنگ متحول کند و پاریس را به عنوان مرکز دنیای مد تثبیت کند. اگرچه کریستین دیور تنها یک دهه با نام خود طراحی انجام داد، ولی تاثیر او تا چندین دهه آینده بعد ادامه خواهد داشت. 

کودکی و نوجوانی 

کریستین دیور در ۲۱ ژانویه ۱۹۰۵ در خانواده‌ای ثروتمند، در نرماندی فرانسه به دنیا آمد. او دومین فرزند از پنج فرزند خانواده خود بود. زمانی که کریستین پنج ساله بود، خانواده او به پاریس نقل مکان کردند. دیور در دوران جوانی قصد داشت تا وارد رشته معماری شود، اما در برابر فشار پدرش که او را یک دیپلمات سیاسی تصور میکرد تسلیم شد و در مدرسه علوم سیاسی ثبت نام کرد تا تحصیلات خود را در این رشته ادامه بدهد. 

آغاز طراحی 

در سال ۱۹۲۸ دیور پس از فارغ‌التحصیلی از رشته علوم سیاسی، به دنبال علاقه‌اش به هنر رفت. او با سرمایه‌ای که از پدرش گرفت یک گالری کوچک هنری راه‌اندازی کرد. این گالری میزبان افراد مشهوری مانند پابلو پیکاسو و ماکس ژاکوب بود ولی چندان دوام نیاورد و به‌دنبال رکود بزرگ اقتصادی و ورشکستگی پدرش این گالری تعطیل شد. 

دیور پس از بسته شدن گالری با فروش طرح‌های خود در فشن امرارمعاش میکرد و از این طریق با رابرت پیگه، طراح مد، آشنا شد. دیور برای سه مجموعه‌ی پیگه طراحی کرد و زیرنظر او نکات طراحی را آموخت. 

با شروع جنگ جهانی دوم دیور با حرفه طراحی لباس موقتا خداحافظی کرد و مانند سایر مردان فرانسوی به ارتش ملحق شد اما جنگ با روحیه هنرمند او سازگار نبود و در نهایت پس از دو سال از ارتش خارج شد و به خانه مد Lucien Lelong  پیوست. این خانه مد به دلیل طراحی و دوخت لباس برای بانوان فرانسوی و آلمانی شهرت داشت. کریستین دیور در کنار پیر بالمین به عنوان طراحی اصلی کار میکرد. 

سرانجام در سال ۱۹۴۶ کریستین دیور به کمک مارسل بوساک، نجیبب‌زاده و تاجر پنبه، خانه مد خودش را تاسیس کرد و به این ترتیب میراثی را آغاز کرد که چندین دهه باقی مانده است.  

اولین مجموعه او تحت عنوان ” نگاه جدید” معرفی شد. “نگاه جدید” در زمانی معرفی شد که مردم سال‌ها با لباس‌های ساده و یونیفرم‌ها نظامی سروکار داشتند. این مجموعه تنها ظاهری جدید نبود بلکه یک چشم‌انداز جدید ارائه میکرد. در این مجموعه دیور با استفاده شانه های منحنی و نیم‌تنه‌های باریک کننده کمر (گن‌های ساعت شنی)،  سیلوئت‌های کروی را خلق کرده بود که توجه همه را جلب کرد و باعث شهرت او شد. 

دیور با الهام از علاقه اولیه‌اش به معماری بیان کرد : به عنوان یک طراح باید  از اصول و قواعد معماری پیروی کند و به قانون گرانش احترام بگذارد.  

انتقاداتی به طرح‌های او وارد شد که بخشی آن از طرف کسانی بود که به علت محدودیت‌های استفاده از پارچه در طول جنگ عادت کرده بودند و طراحی‌های دیور را اسراف پارچه و غیر ضروری میدیدند. از مخالفان سرسخت دیور، کوکوشنل بود. شنل لباس‌های دیور را به دلیل وزن زیاد و استفاده ار کرست‌ها تنگ، مخالف آزادی زنان میدید. ازاو نقل شده است که گفت : دیور به زنان لباس نمیپوشاند، بلکه آن‌هارا روکش میکند. برخی از لباس‌های شب دیور وزنی معادل 27 کیلوگرم داشتند. 

با این وجود اولین مجموعه دیور مورد استقبال  قرار گرفت و توسط زنان برجسته آن زمان مانند دوشس ویندزور و آوا گاردنر انتخاب شد.  

مجموعه‌های دیور مبتنی بر تم خاصی بودند. به عنوان مثال مجموعه بهار ۱۹۵۳ دارای طرح‌های چاپی گل‌ها بود و مجموعه بهار ۱۹۵۵ برپایه سیلوئت A شکل بود. 

در سال ۱۹۴۸ کریستین دیور به یک نام تجاری معروف تبدیل شد و قراردادهای پرسودی برای تولید خز، عطر و جوراب‌های ساق بلند ترتیب داد . این موفقیت زمینه‌ای شد تا دیور بتواند خط تولید لباس مردانه خود را نیز راه‌اندازیی کند. بخشی از موفقیت دیور به این خاطر بود که می‌دانست چطور همگام با تغییرات جامعه پیش برود. دیور در اواخر دوره حرفه‌ایش مسیر خود را تغییر داد و طراحی‌های پر زرق وبرق او جای خود را به طرح‌های سادهه‌تری داد. 

دیور در طول زندگی خود نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای فیلم ایستگاه ترمینال شد. همچنین پس از مرگ نیز نامزدجایزه بفتا برای بهترین لباس برای فیلم Arabesque  و نامزد بهترین طراحی صحنه و لباس در جایزه سزار برای فیلم Bras de far شد. 

مرگ دیور 

کریستین دیور زمانی که در سال ۱۹۵۷ زمانیکه مشغول به گذراندن تعطیلات در ایتالیا بود و در سن ۵۲ سالگی  درگذشت. دلایل متفاوتی برای مرگ او ذکر شده است. برخی علت مرگ او را  سکته قلبی میدانند و برخی دیگر خفگی بر اثر گیر کردن استخوان ماهی را عامل فوت او گزارش کردند اما به گزارش مجله تایمز، مریستین دیور بعد از بازی ورق بر اثر هیجان زیاد دچار سکته قلبی شد و در گذشت. به هرحال تاکنون مرگ وی در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است. پس از فوت او، جسدش به‌وسیله هواپیمای شخصی کارسل بوساک به فرانسه منتقل شد و با مراسمی که بیش از دو هزار نفر در آن شرکت کردند به خاک سپرده شد. در زمان فوت او خانه مد دیور سالانه بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد داشت. وارث کریستین دیور، خواهرش کاترین بود که اولین عطر دیور به افتخار او، میس دیور، نام‌گذاری شده بود. 

منابع  

Christian Dior biography (catwalkyourself.com) 

Christian Dior Biography – Facts, Childhood, Family Life & Achievements of the French Fashion Designer (thefamouspeople.com) 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زندگینامه کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد یکی از مشهورترین طراحان و به نوعی نمادی از مد در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ بود که به خاطر سبک خاص و طراحی‌های نوآورانه‌اش شهرت داشت. لاگرفلد در طول زندگی درخشان خود برای برخی از معتبرترین خانه های مد در جهان از جمله شنل، فندی و کارل لاگرفلد به فعالیت پرداخته است. زندگی […]

<<< ادامه

 برترین برندهای قدیمی پوشاک ایرانی

مقدمه صنعت تولید پوشاک در دنیا قدمت چندانی ندارد و افراد تا اواسط قرن نوزدهم میلادی برای تهیه پوشاک خود از خیاط‌ها کمک گرفته و یا در صورت داشتن مهارت خیاطی، شخصا آن‌ها را تهیه می‌کردند. اولین کارخانه تولید پوشاک در دنیا در سال ۱۸۳۱ در نیویورک به ثبت رسیده است. با اختراع چرخ خیاطی […]

<<< ادامه
لباس‌های استلا مک کارتنی

استلا مک کارتنی، طراح خلاق

استلا مک کارتنی به خاطر طراحی لباس‌های زیبا و در عین حال کاربردی شناخته شده است. او چندین مرتبه برنده جایزه طراح مد سال بریتانیا شده است و در سال 2009 در فهرست 100 فرد تاثیرگذار مجله نیویورک تایمز قرار گرفت. در این مطلب با طراحی‌ها و زندگی او آشنا می‌شویم.

<<< ادامه